Asiakastarina: Hämeenkyrön varhaiskasvatus
HÄMEENKYRÖ NÄYTTI, ETTÄ CHROMEBOOK SOPII MYÖS VARHAISKASVATUKSEN OPETUSVÄLINEEKSI
Tietokoneiden opetuskäyttö ei kuulu suinkaan vain isommille koululaisille ja opiskelijoille. Pirkanmaalla Hämeenkyrön kunnassa todistettiin, että Chromebookit sopivat hyvin myös varhaiskasvatuksen opetusvälineiksi.
Keväällä 2021 Hämeenkyrön Heinijärven ja Sasin päiväkodeissa toteutettiin yhteistyössä Cloudpointin kanssa varhaiskasvatuksen tiivistahtinen noin neljän kuukauden pilottiprojekti, jonka ansiosta Chromebookien käyttöön tutustui kevään aikana noin sata lasta kolmevuotiaista alkaen.
Tekniikka kuntoon, koulutus käyntiin
Ilman toimivia verkkoyhteyksiä digihyppäys ei olisi mahdollista. Jotta Chromebookien käytössä päästiin vauhtiin, Hämeenkyrön kunta rakensi molempiin päiväkoteihin valokuituyhteyden ja langattoman verkon.
Hämeenkyrössä oli Google-ympäristö jo entuudestaan käytössä perusopetuksessa, joten järjestelmän kannalta projekti ei vaatinut suuria teknisiä käyttöönottoponnistuksia. Kunnan hankkimat 22 uutta Acerin Chromebookia vain liitettiin olemassaolevaan ympäristöön mukaan.
“Kun Chromebookit tulivat, niin vain asensin ne. Koneiden ylläpito on helppoa”, sanoo ICT-tukihenkilö ja Google-ympäristön pääkäyttäjä Mira Seilonen.
Helmikuun 2021 alussa pilotti käynnistyi Cloudpointin järjestämillä, hämeenkyröläisille räätälöidyillä varhaiskasvatuksen opettajien koulutuksilla. Niissä harjoiteltiin muun muassa Chromebookien perustoimintoja ja Drive-tiedostojen käyttöä. Lisäksi varhaiskasvattajat saivat oppia muun muassa kuvitus- ja musiikkityökalujen käytössä.
Projektiin kuului myös kaksi pedagogista työpajaa, joissa hämeenkyröläisille jakoi kokemuksia ja malleja tieto- ja viestintätekniikan käytöstä varhaiskasvatuksen asiantuntija Satu Nerg-Öhman Espoosta.
Koulutuksissa opittu tuli nopeasti käyttöön
Käytyään Cloudpointin koulutuksissa varhaiskasvattajat alkoivat viedä kukin omassa tahdissaan koulutuksissa oppimaansa käytäntöön.
“Heti kun vain lähti kokeilemaan kaikkea, niin parhaiten oppi”, varhaiskasvatuksen lastenhoitaja Marika Tuiskula Heinijärven päiväkodista sanoo.
Tuiskula kertoo, että lapset esimerkiksi opettelivat avaamaan Chromebookissa piirrosohjelman, jolla sitten tietenkin itse piirsivät. Chromebookin avulla tutustuttiin kirjaimiin ja kirjoitettiin.
“Yleensä jokainen halusi kirjoittaa oman nimensä”, Tuiskula muistelee.
Lisäksi lapset saivat liittää omiin töihinsä netistä kuvia, värejä ja taustavärejä. Heinijärvellä lapset tekivät Chromebookeilla kevään mittaan avaruusaiheisia töitä, joihin erilaisten värien, muotojen ja taustakuvien lisääminen sopi erinomaisesti.
“Se oli tosi monipuolista lapsille. He saivat kokeilla itse, minä en hakenut mitään”, Tuiskula sanoo.
Chromebookeja käytettiin myös saduttamiseen. Tuiskula kertoo, että lapset tekivät ensin talviaiheiset maalaukset ja saivat sitten Chromebookin saneluohjelmalla kertoa sadun tekemästään kuvasta.
Tiia Kurikka Sasin päiväkodista kertoo, että Chromebookien käyttöä otettiin pieninä palasina arkeen mukaan. Sasissa käytettiin esimerkiksi Music Lab -ohjelmaa, kokeiltiin kuvasuunnistusta ja tehtiin QR-koodirata.
“Kun kevätjuhlaa ei koronan takia voinut pitää paikan päällä, päädyttiin sellaiseen ratkaisuun, että tehtiin kevätjuhlavideo koteihin. Perhe sai kevätjuhlan sijaan oman lapsen ryhmän videon”, Kurikka kuvailee. Videoiden tekoon käytettiin tietysti Chromebookia.
Chromebook auttaa dokumentoimaan lapsen elämän hienoja hetkiä
Heinijärven päiväkodin johtajan Päivi Papinahon mukaan yhä pienemmät lapset hyötyvät tietoteknisten laitteiden käytöstä.
“Tämä ei ole mitään pelailua, kuten vanhemmat ehkä mieltävät. Tämä on Chromebookien kokonaisvaltaista hyödyntämistä pedagogiikassa. Laitteiden avulla on opeteltu värejä ja muotoja, etsitty kuvia verkosta ja liitetty niitä erilaisiin pohjiin sekä opeteltu luomaan musiikkia.”
Papinaho muistuttaa, että lapsi on luonnostaan aktiivinen tuottamaan erilaista materiaalia omista kiinnostuksen kohteistaan ja kokemuksistaan esimerkiksi piirroksin, leikein ja kokeiluin sekä tutkien ja ilmaisten itseään monin eri tavoin.
“Chromebookia on helppo hyödyntää tähän kaikkeen sekä tukea ja innostaa lasta monipuoliseen omaan tuottamiseen sekä monilukutaidon kehittymiseen. Mahdollisuus näyttökynän käyttöön tuo myös oman lisänsä Chromebookin käytössä. Lapsen elämä on täynnä ohikiitäviä upeita hetkiä, joten niitä pyrimmekin dokumentoimaan monin eri tavoin sähköisessä muodossa."
Papinaho näkee myös kestävän kehityksen näkökulman.
“Pyrimme luomaan lapsille tasa-arvoisen mahdollisuuden ja toimimaan aktiivisina tiedon hankkijoina, innokkaina kokeilijoina ja luovina oppijoina tässä niin nopeasti kehittyvässä maailmassa. Kestävää kehitystä edistävinä Vihreän lipun päiväkoteina koemme Chromebookien sopivan myös tähän ideologiaan hyvin.”
Lisäksi Hämeenkyrön varhaiskasvattajilla liittyy tietotekniikan käyttöön pidempi ajallinen perspektiivi.
“Mietimme, että tässähän on vaikka mitä mahdollisuuksia. Kun lapsi aloittaa meillä päiväkodissa, niin tässä voi olla (laitteiden käyttämisen) jatkumo lukioon saakka. Laite-esittelyistä heräsi suuri innostus, mitä kaikkea voidaankaan tehdä”, Päivi Papinaho sanoo.
Tiia Kurikka muistuttaa, että lapset ovat kasvaneet aivan toisenlaiseen maailmaan kuin aikuiset. “Heidän ennakkoluulottomuutensa it-laitteita kohtaan on aivan toinen kuin meillä. Kynnys on paljon matalampi.”
Projekti on poikinut oppimisen intoa ja jatkokehitystä
Hämeenkyrön varhaiskasvattajien oppimisen halun ansiosta heidän opettamansa lapset pääsivät oppimaan ja kokeilemaan paljon uutta. Mutta kyllä opettajat itsekin oppivat!
ICT-tukihenkilö Mira Seilonen muistaa opettajien ensivaiheen innon Chromebookeista, sillä esimerkiksi Heinijärvellä Chromebookit olivat kaikille varhaiskasvattajille uusi tuttavuus.
“Kun Windows-laitteisiin tottuneet näkivät Chromebookit, he innostuivat: oli kääntyvä näyttö, kosketusnäyttö, näyttökynä sekä laitteen etu- ja takakamera. Siitä tuli innostus ja opettajat alkoivat kysellä, milloin laitteet tulevat”, Seilonen muistelee.
Tiia Kurikka sanoo, että opettajille tuli oppimisen ilo. “Projektissa löytyi uusia keinoja ja väyliä toteuttaa varhaiskasvatusta uudella tavalla, kuten vaikkapa siten, että voidaan tuoda Music Labilla uutta musiikkihetkeen. Löytyi erilaisia toimintoja kuin mihin on perinteisesti totuttu. Chromebookin avulla saa interaktiivisesti käyttöön monia asioita samanaikaisesti. Saa kuvaa ja ääntä, mikä tuo syvyyttä työskentelyyn”, Kurikka kertoo.
Innon vahvistaa myös Päivi Papinaho.
“Tuntuu, että tämä osui oikeaan kohderyhmään. Yhteistyö on toiminut loistavasti Cloudpointin suuntaan ja kunnan sisällä.”
Hyvin onnistunut projekti on jo poikinut jatkoa. Päivi Papinaho kertoo, että Heinijärven ja Sasin päiväkotiin on nyt syntynyt yhteinen digipeda-tiimi, jotta päiväkotien olisi helpompi rakentaa varhaiskasvattajien välille digitaaliseen oppimiseen liittyvää yhteistyötä.
Projektin huippuhetkiä:
“Teimme Google Slides -esitystä, johon laitettiin avaruuskuvia. Lapset olivat niin onnellisia, kun näkivät oman kuvansa jossain raketin päällä. Huippuhetki on ollut nähdä lasten ilo siitä, että he ovat niin innostuneita.” - Marika Tuiskula
“Lapset ottivat metsässä kuvia ja toivat kuvat ryhmään. Pientenkin lasten kanssa on voitu palata niihin hetkiin ja jakaa niitä vanhemmille.” - Tiia Kurikka
Esimerkkejä, mitä päiväkoti-ikäisten kanssa voi tehdä Chromebookeilla:
- piirtää
- kirjoittaa
- saduttaa
- ottaa kuvia
- liittää kuvia
- etsiä kuvia verkosta
- harjoitella Chromebookin etu- ja takakameran käyttöä
- käyttää Chromebookia kannettavan tietokoneen tai tabletin tavoin
Tämän tekstin kuvat ovat Hämeenkyrön varhaiskasvatuksen lasten Chromebookeilla tekemiä piirroksia.